2010-01-16 10:29 En kommentar

Hur ställer jag en ny fråga?

Om du inte hittar svaret på din fråga här kan du skriva en kommentar nedan eller kontakta styrelsen, epostadress och telefonnummer som du hittar på kontaktsidan.

Vad gör jag om strömmen har gått?

Om ström ej finns hemma, kan du göra såhär:

  1. Kolla dina egna säkringar  (finns bra grej på Clas Olsson, då det ibland kan vara svårt att se om “den lilla änden” på proppen lossnat.
  2. Om ej ström, kolla i elskåpet, som finns på utsidan av ditt hus.
  3. Om ej ström (hör också med grannarna) gå  till närmaste el-central, nycklar har bl a mark- & materialansvariga, kolla säkringarna där.
  4. Kontakta styrelsen

Säkringar kan ibland lösa ut utan man kan finna någon direkt orsak. Vanligast är för hög belastning eller fel på apparat att propp löser. Tala med granne om man känner sig osäker med ovanstående problem. Proppskåp och övrig gemensam el-utrustning äger samfälligheten.

Finns det gemensam utrustning att låna av samfälligheten?

Ja, samfälligheten har köpt in en del utrustning som kan lånas. Bl. a. stegar, häcksaxar, motorsågar och skottkärror. Det finns även en byggnadsställning som kan vara bra att använda när man målar huset.

För att låna utrustning kontaktar du Mark- och materialansvariga. Det finns även några skottkärror och stegar i vissa förråd. Prata med dina grannar om det inte finns i ditt förråd.

Mer detaljerad information om vad som finns och vilka regler som gäller finns i anvisningarna som du hittar på sidan Dokument.

Vad är medlemsavgiften?

Läs mer på sidan Medlemsavgifter.

Hur många VVS-slingor utgår från vår värmecentral?

Troligtvis en slinga (ritningar finns i undercentralen).

Vilken temperatur är det på utgående respektive inkommande varmvatten i samfällighetens tappvarmvattensystem?

Utgående 55 grader och inkommande (retur) 51 grader.

Hur sköter jag värmeelementen?

Läs mer om värmeelementen här!

Hur sköter jag värmeväxlaren?

Läs mer om värmeväxlaren här!

Hur mycket betalar jag för vattnet?

Läs mer om vattenkostnad här!

Vad är koden till miljöstugorna?

Koden byts ibland och när det sker så lämnas information om den nya koden i din brevlåda. Spara, eller skriv upp koden. Den finns av förklarliga skäl inte att finna här på hemsidan. Om du inte kan koden så fråga en granne eller hör av dig till styrelsen. Se kontakt-sidan för epostadress och telefonnummer.

Vad gör jag om en glödlampa i områdesbelysningen behöver bytas?

Om du ser att någon glödlampa i områdesbelysningen inte fungerar, ändra till en LED- lampa.

Vad gör jag om någon ständigt eller tillfälligt parkerar fel?

Kontakta parkeringsgruppen. Se kontakt-sidan för epostadress och telefonnummer.

Vad gör jag om det är klotter i området?

Om du inte kan ta bort det själv, så kontakta styrelsen som har medel för att ta bort klotter.

Vad gör jag om det är stopp i sopsugen?

Kontakta styrelsen. Se kontakt-sidan för epostadress och telefonnummer.

Är alla husen likadana?

Det finns flera olika hustyper: en på 96 kvm, en på 106 kvm, en på 112 kvm, en souterrängvariant, den s k statarlängan och även ett dagis som är ombyggt till bostadshus. Ett fåtal hus har dessutom byggt till en överbyggnad på taket för att få ett tredje plan.

Det finns också olika fasadfärger. Alla hus som ligger i utkanten av området är målade i samma röda men har olika färger på dörrarna (blå, grön eller gul) och alla som ligger inne i området har samma färg på dörren men målade i tre olika röda nyanser.

Hur många fastigheter finns det i samfälligheten?

159

Finns det kabel-TV?

Läs mer om kabel-TV i samfälligheten här.

Finns det bredband?

Läs mer om bredband i samfälligheten här!

En kommentar till “Frågor och svar”

Kommentarsfunktionen här på hemsidan har tagits bort, men hör gärna av dig till Styrelsen om du vill kommentera eller diskutera innehållet.
Copyright © 2016 Samfälligheten Molnflygaren, All rights reserved. | Powered by WordPress | Gandhi theme originally by Techblissonline.com with changes by Molnflygaren.